Ät semla med gott samvete

På väg in till biblioteket för att plugga så fick jag en broschyr i min hand. Fördomar mot djur? står det på framsidan. Det är Djurens rätt som ger ut den och den handlar om hur djuren behandlas för att vi ska få mat på våra bord. När jag läser om grisarna, kyckligarna och fiskarna så visst fårr jag lite dåligt samvete och tänker att det är ju inte så sjysst. Men jag vet ju inget annat på nått sätt. Jo jag vet det är en billig ursäkt och faktiskt  ingen ursäkt alls om jag ska vara ärlig, men det är verklighet. Och det är väl just det som de vill motverka med denna broschyr. De skriver om att djuren känner smärta och liknande, saker som det kanske är lätt att man glömmer bort. Och visst skulle jag gärna äta mer vegetariskt, eller vegankost till och med. Menn nu är det så att mina kunskaper i näringslära är alldelles för knapphändiga och risken är ärtt stor att jag skulle drabbas av näringsbrist i någon form. Men jag tänkte i allafall beställa ett gratis vegetariskt startpaket och ta det därifrån. Sedan ger jag er här ett receptalternativ till semlan så behöver du inte känna dåligt samvete på grund av att du gör djuren illa genom att njuta av denna årliga bakelse. Om du sedan känner dålig samvete av annan anledning så kan jag tyvärr inte hjälpa dig med det, annat än att jag kan säga att det är som sagt bara en gång om året. Passa på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0