Ligga inne (11/2 – 09, kl. 15.15)

Så ligger jag här i min sjukhussäng och ser ut över trädtopparna, befinner mig nämligen på våning 11. Jag ligger i samma rum som förra gången men sängplatsen mittemot, den sängplats som en äldre dam, 80+ hade. Jag hoppas bara att det inte var sängplatsen som inverkade i att hon talade i sömnen, skulle ju vara lite olustigt om jag skulle avslöja vad jag drömmer om. På tåget läste jag om drömmar där det påstods att drömmar ger oss access till vårt omedvetna eftersom att vi när vi drömmer inte kan använda oss av våra försvar och blockera material från det omedvetna att dyka upp. Det stod även att de påverkas i hög grad av dagens intryck. Hur det nu än är med dessa saker så vill jag inte gärna att mina rumskamrater ska bli varse vad jag drömmer.

När man ligger såhär i en säng och inte har så mycket för sig infinner sig utrymme till eftertanke och varande med sig själv. Inte så dumt faktiskt. Och till skillnad mot den fredageftermiddag som jag beskrev tidigare så har jag ju ingen möjlighet att påverka denna situation vilket gör att jag med gott samvete kan ägna mig åt en skönlitterär bok, eller, som jag gör nu, skriva blogginlägg att publicera så snart jag har tillgång till nätet. Jag kan utan att få dåligt samvete prata i telefonen i en timme med min mamma och känna att vi kommer lite närmare. Jag kan utan att få dåligt samvete bara stirra ut genom fönstret och slippa stressen över att jag borde göra något annat. Det jag vill säga er är att se till att bli lite lagom sjuka så att ni får ligga inne ett dygn eller två och bara vara.


Rent inredningsmässigt så finns det en del övrigt att önska. En liten grönväxt i rummet skulle inte skada och lite mer färglada och roliga gardiner och draperier. Men det ska väl vara lugnt och så lite intryck som möjligt så att det ända man har tankarna på är när det serveras mat eller fika nästa gång och om doktorn tänker titta förbi idag.





Foto: Privat, tagen med webkamera

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0