Damernas detektivbyrå

Ett söndagstvtips. Förra veckan snubblade jag över ett program på svt som var rätt trevligt. Jag antar att någon av er har läst böckerna. Jag har sett dem och kände igen namnet men har inte läst dem. 

Som liten flicka blev Precious alltid uppmuntrad att följa sina drömmar. När hennes far senare dör och efterlämnar ett stort arv tar hon chansen att förverkliga sin dröm och startar en detektivbyrå. Därmed blir hon landets första kvinnliga privatdetektiv.

Precious är en viljestark, omtänksam och målmedveten dam med en enastående iakttagelseförmåga. Hon ger sig ut på spaningsuppdrag helt obeväpnad, övertygad om att hennes kvinnliga intuition ska leda henne rätt. Med hjälp av sin excentriska sekreterare Mma Makutsi och beundraren Mr JLB Matekoni tar hon sig an fall som otrohet, stöld, försäkringsbedrägerier och mystiska försvinnanden.

Hela serien är inspelad i Botswanas huvudstad Gaborone och ger en gemytlig bild av landet, dess invånare och den storslagna naturen.

Text och bild hämtade från svt.se

Det jag gillar är att jag får en helt annan bild av Afrika, de delar man får se iaf. Afrika är ju rätt stort och Botswana är ju bara ett land, men ändå. Det är ett feel-good drama med lite knorr.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0