Girighet och snålhet

Vi har alla en släng av dessa mindre bra sidor. Det är inte alltid roligt att erkänna det men ibland går det liksom inte att komma ifrån, det blir så uppenbart och klart att det går helt enkelt inte att blunda för det. Jag har rätt nyligt själv fått uppleva det. Det började med att jag inhandlade denna snygga och praktiska muggen. Det är en termosmugg som man kan köpa i ett av fiken på campus. Den kostade 30 kronor och då fick man fylla den med kaffe, sedan kostar en påfyllning 10 kronor. Så lång allt lugnt. Men sedan började jakten. Jakten som gick ut på att optimera innehavet av denna mugg. Så mycket kaffe som möjligt för så lite pengar som möjligt. Jag fyllde den till bredden men blev ständigt besviken då jag alltid tyckte att jag inte fått tillräckligt. Då var det bara att hitta ett billigare ställe att fylla den på. Vilket jag gjorde, 8 kronor för en påfyllning. Samma sak här, fyllde till bredden. resultatet var detsamma, besvikelse. Jag drack även mer kaffe än vad jag gjort tidigare och det gilar inte riktigt magen, men trots det så skulle muggen fyllas till bredden. Oftast så pass att jag inte fick på locket innan jag druckit minst 2 stora klunkar. En dag slog det mig. Varför denna hets? Jag insåg att GIRIGHETEN hade fått sitt grepp om mig. Å inte mådde jag bättre av det. Men nu har jag accepterat detta och numera fyller jag bara muggen till max ibland och jag blir inte längre besviken över att det inte är tillräckligt. I stället ser jag de miljömässiga fördelarna med denna fantastiska mugg. När jag har den så tar jag ju inte en ny pappmugg för varje kopp kaffe.

Foto: Privat

Sedan var det det här med snålheten. Som jag skrev igår så satt jag plötsligt med 2 biljetter till samma resmäl på samma dag. Idag försökte jag således avboka tågbiljetten. Satt i telefonkö i minst 10 minuter och när jag tillslut fick tala med kvinnan på andra sidan tråden så kunde hon inte hjälpa mig. Jag hade ju naturligtvis i anda av min SNÅLHET bokat den billigaste biljetten utan möjligheten till att avboka. Ja och inte går den att sälja heller för den är ju personlig. Så fick man för det.

Den lärdom jag vill ge er är alltså....... Lev som du gör förr eller senare kommer dina mindre vackra sidor att visa sig och då är det bara att hålla i sig och hoppas på det bästa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0