Åka tåg (11/2 -09, kl 11.45)

Visst är det spännande. Nu har jag åkt natttåg och sovit en längre stund av resan men huvudsak av resterande tid har jag spenderat i restaurangvagnen. Ett trevligt ställe. Jag satt och läste medan jag åt min frukost, som för övrigt inte var den billigaste. 50 kronor för en torr macka med lite köttpålägg på, en liten yoghurt, en Minute Maid juice och en kaffe eller the. Det gick dock ned och det var behövligt. Sedan fick jag mig ju en påtår kaffe för endast 5 kronorvilket är helt ok. Jaja, det var inte detta som jag tänkte berätta. Det intressanta med att åka tåg är ju blandannat att observera människor. Vilka åker tåg och var i tåget åker de? Sitter/sover de i första klass eller har de enbart en sittplats. För det första så gissar jag att de som enbart har sittplats endast passerar restaurangvagnen, om de ens besöker den. De som åker i första klass tror jag i större utsträckning handlar och sitter ner i restaurangvagnen. De tar sig liksom mer rätt till att nyttja de platser som finns och tar sig rätten at sitta kvar även om de har ätit/fikat färdigt. Genast undrar ni då om jag åker första klass eftersom jag suttit i restaurangvagnen, men det gör jag icke. Jag tar mig rätten att sitta där eftersom jag inte gillar att bli begränsade av andras föreställningar om mig eller mitt varande. Jag gör som jag vill helt enkelt, sedan är det som sagt den bästa platsen att sitta på för att observera. Dessa iakttagelser och antaganden får ni ta med en nypa salt och jag gör dem med reservation för att jag kan vara "skadad" av min pågående utbildning och den kunskap jag tillskansar mig där.


I övrigt kan jag meddela att det finns snö även på dessa breddgrader, söder om Örebro. Inte mycket men ändock vitt på marken. Hoppas bara att det inte är slask å plask i Göteborg som ju är slutdestinationen för min resa genom vårt vackra, avlånga land. Vi är by the way ca 1.5 timme försenade, men inte gör det mig något.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0