Namnsnurra

Fick en idé. På Gravid.se finns en namnsnurra. En sak av det jag funderar på med jämna mellanrum är just vad den lill* kan tänkas ska heta. Då kan namnsnurran vara till hjälp med olika uppslag. Slumpen plockar fram ett namn och sedan kan man läsa om vad det betyder, ursprung, namnsdag, plats på topplista m.m.

Dagens namn: GISELA

Betydelse / ursprung: Stråle alt skott, ättling
Är ett tyskt kvinnonamn och en kortform av andra namn som börjar på Gisel-. Namnet var populärt bland adeln i Tyskland under medeltiden och började användas i Sverige på 1700-talet

Namnsdag: 04-sep 

Plats på topplistan 2006: 408

Antal döpta 2005: 2

Plats på topplistan 2005: 512

Antal med namnet idag: 2 638

Varav tilltalsnamn: 1 603 

Vad tycker jag om detta namn: Inte så tokigt. Ligger bra i munnen och passar rätt bra ihop med sonens namn. Kan kanske kännas aningen gammeldags och lite högfärdigt. Passar nog en liten prinsessa som vet vad hon vill.

Vad tycker du?

Kommentarer
Postat av: Rossi

Jag var in på SCB´s namnstatistik och kollade. Där kan man söka på namn och se hur många som heter, liknande namnsnurran. Kan va kul om man nu vill undvika att döpa till nåt som är lite väl vanligt. :)

Gisela.. väldigt ovanligt och inte helt fel tycker jag.

2011-01-26 @ 15:17:16
Postat av: Svärmor

"en liten prinsessa som vet vad hon vill" är precis vad vi kan hoppas på/E

2011-01-26 @ 19:18:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0